Prostatectomia robotica, Chirurgie robotica

Tratamentul curativ chirurgical al cancerului de prostată este reprezentat de operația numită prostatectomie radicală, care implică îndepărtarea în totalitate prostatei, a veziculelor seminale și în anumite cazuri a ganglionilor limfatici regionali. Prostatectomia radicală poate fi efectuată clasic (deschis) sau minim-invaziv, laparoscopic și prin chirurgie robotică.

Studiile au demonstrat superioritatea chirurgiei robotice pentru tratamentul cancerului de prostată comparativ cu oricare altă metoda chirurgicală – chirurgia deschisă sau laparoscopică, iar prostatectomia robotica este considerată în prezent „standardul de aur”.

Rezultatele oncologice (prin excizia în totalitate a țesuturilor canceroase) sunt cel puțin la fel de bune dar cu rezultate funcționale (continență urinară, păstrarea erecției) net superioare celor din operațiile clasice sau laparoscopice.

Avantaje chirurgie robotica in prostatectomie

Avantajele aduse de tehnologia superioară a robotului chirurgical da Vinci Xi – cel mai modern sistem de chirurgie robotica pe plan mondial – se regăsesc în cazul prostatectomiei robotice în toate cele trei ținte (”trifecta”) ale tratamentului:

1 – Limita de rezecție oncologică este extrem de precisă (respectiv siguranța îndepărtării în totalitate a leziunilor canceroase);

2 – Rata de incontinență urinară este foarte scazută, dependentă și de experiența echipei operatorii. În primele săptămâni după intervenție există o afectare redusă, tranzitorie a continenței urinare, care treptat se remediază. Majoritatea pacienților operați robotic nu prezintă această complicație postoperatorie.

3 – Rata de disfuncție erectilă este de asemenea mult scăzută. Bandeletele neurovasculare implicate în erecție sunt foarte sensibile atunci când se lucrează în apropierea lor și mulți pacienți au o afectare temporară, de aproximativ 6-12 luni după operația de prostatectomie. Chirurgia robotică, prin vizualizarea extrem de clară a câmpului operator și utilizarea unor instrumente miniaturizate foarte precise, care pot fi manevrate foarte delicat, permite protejarea acestor structuri fine, favorizând astfel menținerea erecției după intervenție.

Sunt prezente și avantajele generale ale chirurgiei minim invazive:

• Complicațiile intraoperatorii și postoperatorii sunt mult reduse.
  • Hemoragie minimă, cu un necesar de transfuzie de sânge foarte scăzut (<1%).
  • Durerea postoperatorie de intensitate foarte mică.
  • Risc de infecții foarte scăzut, deoarece poarta de intrare a bacteriilor prin plaga cu dimensiuni de ordinul milimetrilor este redusă.
  • Recuperarea pacientului este mai rapidă, cu spitalizare de scurtă durată și reluarea imediată a activității.
  • O bună calitate a vieții, aspect estetic postoperator și disconfort de intensitate minimă.

Afla mai multe informatii despre avantajele Chirurgiei Robotice

Programari consultatie urologie