Nefrectomia robotica

Tratamentul cancerului renal în stadiile curabile este chirurgical, datorită rezistenței acestuia la radioterapie și chimioterapie. În funcție de stadiul tumorii la momentul diagnosticului acesta poate fi:

1. extiparea doar a tumorii cu prezervarea țesutului renal sănătos (nefrectomia parțială)
  2. extiparea totală a rinichiului afectat (nefrectomia radicală).

Clasic aceste operații se fac prin chirurgie deschisă, ”cu tăietură”. Dezvoltarea impresionantă a tehnologiei medicale din ultimele decenii permite ca în ziua de azi majoritatea acestor intervenții să poată fi efectuate minim-invaziv, laparoscopic sau robotic.

Chirurgia robotica

Este net superioară chirurgiei laparoscopice sau deschise în tratamentul cancerului renal și al tumorilor benigne renale. În cazurile care au indicație, utilizarea robotului da Vinci Xi (cel mai modern sistem de chirurgie robotică existent la ora aceasta în lume) permite efectuarea unei nefrectomii parțiale – operația prin care se îndepărtează tumora în limitele de siguranță oncologică, dar cu păstrarea rinichiului sănătos. Comparativ cu operația deschisă și laparoscopică în chirurgia robotică timpul de ischemie caldă – acea perioadă în care este clampată artera renală pentru a evita sângerarea în timpul exciziei tumorii – este mult redus, de la un maximum permis de 20’ la 10-15’. Astfel se asigură o viabilitate crescută a țesutului sănătos restant, cu reluarea funcției rinichiului.

Dintre beneficiile oferite de folosirea chirurgiei robotice pentru cancerele renale merită amintite rezultatele funcționale și recuperarea mult îmbunătățite – în condițiile în care rezultatele oncologice sunt cel puțin la fel de bune ca în chirurgia clasică. Astfel:

• Complicațiile intraoperatorii și postoperatorii sunt mult reduse.
  • Hemoragie minimă, cu un necesar de transfuzie de sânge foarte scăzut (<1%).
  • Durerea postoperatorie de intensitate foarte mică.
  • Risc de infecții foarte scăzut, deoarece poarta de intrare a bacteriilor prin plaga cu dimensiuni de ordinul milimetrilor este redusă.
  • Recuperarea pacientului este mai rapidă, cu spitalizare de scurtă durată și reluarea imediată a activității.
  • O bună calitate a vieții, aspect estetic postoperator și disconfort de intensitate minimă.

Afla mai multe informatii despre avantajele Chirurgiei Robotice