Litiaza renala (calculii renali sau ”pietrele la rinichi”)

Litiaza renala

Reprezintă o suferiță frecventă. Două din zece persoane vor forma un calcul la un moment dat, iar acestea vor forma de obicei mai mulți de-a lungul vieții. Pacienții de sex masculin cu vârsta între 35 și 50 de ani sunt statistic cel mai frecvent afectați.

Deși în multe cazuri calculii renali – în special cei mici, milimetrici – nu dau dureri și se pot elimina spontan, colica renală – produsă de un calcul plecat din rinichi care împiedică scurgerea normală a urinei – este una dintre cele mai intense dureri ce pot fi experimentate.

În principiu orice calcul renal (chiar asimptomatic) ar trebui tratat datorită posibilității de creștere în dimensiuni, posibilității de migrare cu împiedicarea scurgerii normale a urinei și apariția durerilor și favorizării infecțiilor urinare, cu degradarea progresivă a funcției rinichiului.

Diagnosticul litiazei renale

Se face frecvent când pacientul se prezintă la medic pentru diverse simptome, cel mai des dureri lombare iradiate anterior – uneori atroce! -, urinări frecvente, prezența sângelui în urină, febră, frison. Medicul face un istoric al suferinței recente, examinează clinic pacientul, recomandă analize de sânge și urină – pentru a evalua funcția rinichilor și prezența infecției – și explorările imagistice necesare (ecografie, radiografie, computer-tomograf nativ sau cu substanță de contrast). Uneori calculii rinichiului sunt descoperiți întâmplător prin efectuarea acestor explorări imagistice pentru alte suferințe.

În funcție de poziția, mărimea și duritatea calculilor, precum și de simptomele pacientului, particularitățile anatomice, prezența infecției și a afectării funcției rinichiului se pot lua în considerare mai multe modalități de tratament.

În cazul pietrelor mici (până la 3-4mm), în absența suferinței renale și a infecției medicul vă va recomanda cel mai probabil un tratament medicamentos de expulzie, care să vă ajute să eliminați calculul pe cale naturală și să limiteze durerile asociate. De obicei este vorba de un antiinflamator nesteroidian care se administrează oral sau ca supozitor; în cazul durerilor mari se poate trece la un opioid, care se poate administra și intravenos. La acestea se poate asocia un alfa-blocant, oral. În perioda tratamentului pacientul crește aportul de lichide (nu în colică!) și urmărește eliminarea calculului pe care trebuie să îl trimită pentru analiza bichimică a compoziției. Anumiți calculi renali (de exemplu de acid uric) se pretează la o terapie medicamentoasă de lungă durată, de dizolvare prin modificarea pH-ului urinar.

Daca ai intrebari suplimentare contacteaza-ne

Litiaza renala

Medicul dumneavoastră vă va recomanda un tratament activ de îndepărtare a pietrelor în mai multe situații:

• Calculi de dimensiuni mai mari, greu eliminabili spontan;
  • Dureri semnificative, repetate, greu controlate medicamentos;
  • Prezența infecției sau împiedicarea scurgerii normale a urinei din rinichi;
  • Particularități: rinichi unic funcțional, graviditate, etc.

Modalitățile actuale de tratament activ sunt reprezentate în principal de ureteroscopia cu fragmentare laser a calculilor și de litotriția extracorporeală cu unde de șoc (ESWL).

Ambele metode au avantaje și dezavantaje.

Litotriția extraorporeală cu unde de șoc (ESWL)

Se adresează pietrelor din rinichi de dimensiuni mai mari de 4mm, care nu blochează scurgerea normală a urinei și nu au produs infecție. Se face cu ajutorul unui aparat care produce aceste unde pulsatile, le transmite din exteriorul corpului pacientului prin tegument și le focalizează spre calcul. Acesta preia din energia transmisă și deseori se sparge în fragmente mai mici și mai ușor eliminabile.

Avantaje:

• Necesită o minimă anestezie și se poate efectua în ambulator, fără spitalizare.

Dezavantaje:

• Pot fi necesare mai multe ședințe pentru spargerea calculului;
  • Nu se pot controla dimensiunile fragmentelor rezultate;
  • Eliminarea acestora poate fi ușoară sau poate pune dificultăți, uneori necesitând completarea cu o procedură de ureteroscopie.

Ureteroscopia

Se adresează calculilor renali sau celor migrați pe ureter; este o procedură chirurgicală minim invazivă, care nu necesită efectuarea vreunei incizii (”tăieturi”) la nivelul tegumentului și care se face uzual prin internare de 24 de ore. Se realizează prin introducerea unui endoscop miniaturizat (poate fi folosit și la copii) prin uretră cu care se avansează prin interiorul organismului prin vezică și uretere până în interiorul rinichilor; aici ureteroscopul flexibil permite inspectarea tuturor cavităților renale cu vizualizarea directă a pietrelor, spargerea lor cu o fibră laser și extragerea fragmentelor – pentru analiză.

Avantaje:

• Se controlează direct spargerea calculului;
  • De regulă nu mai există probleme cu eliminarea fragementelor rezultate;
  • Spargerea calculului se realizează uzual într-o singură etapă (peste 90% din cazuri).

Dezavantaje:

• Necesită internare (de zi, 24 de ore) și anestezie, fiind o procedură chirurgicală minim-invazivă.

Mai multe informații despre ureteroscopie