Cancer de rinichi / renal

Cancerul renal

Este o afecțiune malignă cu localizare în parenchimul renal. Este denumit carcinom celular renal și reprezintă 90 – 95% din totalitatea cancerelor de rinichi. Majoritatea covârşitoare este reprezentată de carcinomul cu celule clare (75%), restul fiind reprezentat de carcinoamele papilare(15%), cromofobe(5%) şi oncocitoame(5%). Aceste cancere sunt profund diferite atât histologic, cât şi din punctul de vedere al evoluţiei clinice.

Intervalul de vârstă frecvent afectat este 50-70 ani și apare mai des la bărbați.

Cauzele de apariție a carcinoamelor renale sunt complexe și incomplet elucidate până în prezent, dar factorii favorizanți implicați sunt bine documentați. Astfel:

• Fumatul crește de două ori riscul de apariție al cancerului renal;
  • Obezitatea induce modificări hormonale importante în organism și reprezintă un factor favorizant important, în special în cazul femeilor;
  • Vârsta: majoritatea cancerelor renale sunt diagnosticate după decada a șasea de vârstă, dar pot apărea și la tineri în cazul existenței unui teren genetic predispozant;
  • Sexul masculin: bărbații sunt afectați mai des decât femeile;
  • Hipertensiunea arterială;
  • Istoricul familial de cancer renal, mai ales la rude de gradul întai;
  • Unele boli genetice (boala von Hippel Lindau), limfoamele;

Cancerul renal poate rămâne asimptomatic o perioada lungă de timp. Atunci când apar în evoluția bolii simptomele sunt nespecifice. Hematuria (prezența sângelui în urină) este unul dintre semnele cel mai des întâlnite, dar care apare și în alte boli urologice. Ulterior în evoluția bolii, tabloul clinic – tot nespecific – poate cuprinde:

• Diminuarea apetitului;
  • Durere în flancuri ce nu se ameliorează;
  • Scădere ponderală în absența unor motive evidente;
  • Febra cu durată prelungită, care nu apare pe fundal de răceală, gripă sau altă afecțiune de natură infecțioasă;
  • Astenie;
  • Prezența unei mase tumorale in abdomen.

Diagnosticul pozitiv de cancer renal este imagistic. De cele mai multe ori, o ecografie abdominală de control ridică suspiciunea unei formațiuni expansive renale și medicul îndrumă pacientul spre un examen computer-tomografic (sau RMN – rezonanță magnetică nucleară) cu substanță de contrast care stabilește diagnosticul. Ambele explorări au sensibilitate și specificitate foarte bune pentru cancerul renal și numai în rare cazuri este mai este necesară efectuarea unei puncții-biopsii renale.
Cancerul renal este curabil (vindecabil) chirurgical atunci când este diagnosticat în fază localizată. Tratamentul cancerului renal este în principal chirurgical, datorită rezistenței acestuia la radioterapie și chimioterapie; în fazele avansate (metastatice) ale bolii poate fi suplinit de embolizare, terapie antiangiogenică, imunoterapie și radioterapia metastazelor.

În funcție de stadiul tumorii la momentul diagnosticului acesta poate fi:

Aceste operații se pot face clasic prin chirurgie deschisă sau minim-invaziv, laparoscopic sau robotic.

Află mai multe informații despre avantajele Chirurgiei Robotice